اسلایدر

نفخ شكم و راه پيشگيري از آن چيست؟
 
همه نوع مطلبی اینجا پیدا میشه
دانلود,عـکس,آهنگ,آموزش,اخبار,دانشگاه,بیوگرافی,علمی,برنامه,سرگرمی,مطالب جالب

بين غذا صحبت نكنيد. مايعات را هورت نكشيد و از نوشيدن نوشابه هاي گازدار خودداري كنيد.نفخ شكم يكي از مشكلاتي است كه افراد بسيار زيادي در سراسر دنيا به آن مبتلا هستند و راه هاي رفع آن نيز كم نيست. با اين حال پيشگيري از به وجود آمدن اين مشكل بسيار مهم تر است.يكي از علائم سوء جذب غذا نفخ شكم است كه فرد با احساس پري در شكم و برجستگي و باد گلو به پزشك مراجعه مي كند كه علت آن بيشتر به دليل اختلالات حركتي روده است.

ترشح نشدن مناسب آنزيم هاي دستگاه گوارش مي تواند منجر به اين عارضه شود. بيمار براي جلوگيري از اين عارضه بايد از غذاهاي نفاخ مانند حبوبات پرهيز كند و اگر به تركيباتي مانند شير حساسيت دارد بايد به پزشك مراجعه كند چرا كه امكان دارد به اختلال در جذب لاكتوز دچار شده باشد كه اين بيماران مبتلا به اسهال و نفخ شكم مي شوند.گاهي اوقات نفخ علائم بيماري مزمن ديگري مانند كوليت، سرطان روده و اختلالات عصبي نيز مي تواند باشد. رژيم غذايي و مصرف داروهايي كه موجب كاهش نفخ شكم مي شود مي تواند به درمان اين عارضه كمك كند همچنين ورزش مي تواند با افزايش حركات روده موجب دفع سريع تر باد و نفخ شكم شود.


توصيه هاي براي جلوگيري از نفخ

* بلافاصله بعد از صرف غذا دراز نكشيد و بين غذا خوردن و دراز كشيدن دست كم نيم ساعت فاصله بيندازيد. بهتر است بعد از صرف غذا كمي پياده روي كنيد.

* در خوردن موادغذايي محرك و نفاخ مانند حبوبات، شير، ادويه جات، چربي، زياده روي نكنيد و غذاهاي خيلي داغ يا خيلي سرد نخوريد.

* بين غذا صحبت نكنيد. مايعات را هورت نكشيد و از نوشيدن نوشابه هاي گازدار خودداري كنيد.

* در خوردن تنقلات بويژه تخمه، آبنبات، شيريني و كيك ها محتاط باشيد و از جويدن بيش از حد آدامس خودداري كنيد. جويدن آدامس منجر به ورود هوا به داخل معده مي شود.

* اگر نفخ در اثر اضطراب و ناراحتي هاي عصبي باشد چون اضطراب در امر گوارش وقفه ايجاد مي كند، بايد نسبت به رفع آن و ايجاد آرامش عصبي اقدام شود. به علاوه بايد غذا را با آرامش و تاني جويد و فرو برد تا خوب با آب بزاق مخلوط شده و دستگاه عصبي هم براي هماهنگي كارهاي گوارشي فرصت كافي داشته باشد.

* راحت و صاف بايستيد و از پوشيدن لباس هايي كه به شكم فشار مي آورند پرهيز كنيد.

* از مصرف بيش از حد قهوه خودداري كنيد و چاي نعناع، رازيانه و بابونه بنوشيد. اين نوع چاي هاي گياهي در رفع نفخ مؤثرند.
* ميوه و سبزي هاي سفت را با آب يا بخار بپزيد يا به صورت خرد شده و رنده شده بخوريد.

* در صورت احساس نفخ در قبل يا دوران قاعدگي، از مواد غذايي حاوي كلسيم، منيزيم و ويتامين ب كمپلكس استفاده كنيد.

* در مصرف لبنيات محتاط باشيد در صورت ايجاد نفخ با مصرف اين موادغذايي انواع بدون لاكتوز آن را مصرف كنيد



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
سه شنبه 24 مرداد 1391برچسب:, :: 23:13
mahnaz

درباره وبلاگ


سلام به دوستان گلم.امیدوارم وبلاگم براتون مفید باشه.و با نظرات سازنده خودتون در بهتر شدن وبلاگم منو یاری کنید.
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان همه نوع مطلبی اینجا پیدا میشه و آدرس helpland.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.