اسلایدر

كارواش‌ها به تاريخ مي‌پيوندند !
 
همه نوع مطلبی اینجا پیدا میشه
دانلود,عـکس,آهنگ,آموزش,اخبار,دانشگاه,بیوگرافی,علمی,برنامه,سرگرمی,مطالب جالب

همزمان با پيشرفت فناوري و توليد مواد جديد، صنايع مرتبط با آنها نيز متحول مي‌شوند.چندي پيش شركت خودروسازي نيسان ، فناوري نويني تحت عنوان «پوشش محافظ در برابر خط و خش» ارائه كرد كه با استفاده از آن هرگونه خش سطحي ايجادشده روي بدنه خودروها ترميم مي‌شود.موفقيتي كه اين فناوري نوين همراه داشته است موجب شد تا مهندسان شركت اپل از آن در بدنه تلفن‌هاي همراه iPhone نيز استفاده كنند.

اين ايده با به‌كارگيري فناوري نانو تحول بنياديني يافته است به طوري كه با استفاده از كپسول‌هاي نانويي حتي مي‌توان خش‌ها و شكاف‌هاي عميق‌تر را هم ترميم كرد، اما اكنون پژوهشگران دانشگاه فناوري آيندهوون هلند موفق به ارائه پوششي شده‌اند كه با استفاده از آن نه‌تنها اين‌گونه خش‌ها ترميم مي‌شود، بلكه صاحبان خودروها ديگر نيازي نيز به شست‌وشوي اتومبيل خود نخواهند داشت.در حالي كه پوشش‌هاي مقاوم در برابر آب يا ضدباكتري فناوري چندان جديدي نيست، اما به اين دليل كه اين‌گونه پوشش‌ها خاصيت خود را براحتي از دست مي‌دهند، كاربردشان نيز با محدوديت‌هاي زيادي همراه است.

علت نيز كاملا روشن است؛ چون دسته‌هاي مولكولي نانويي ـ كه ضد باكتري بوده يا در برابر آب مقاوم هستند ـ پس از تماس با سطوح مختلف دچار آسيب شده و از بدنه كنده مي‌شوند.آنچه محققان دانشگاه فناوري آيندهوون انجام داده‌اند برطرف‌كردن همين مشكل است. آنها پوشش نانويي موجود را به صورت دو لايه طراحي كرده‌اند.زماني كه لايه سطحي بواسطه ايجاد خراش از بين مي‌رود، گروه‌هاي نانويي موسوم به ساقه كه در لايه زيرين قرار دارند، خود را به سمت لايه سطحي مي‌رسانند تا خاصيت لايه نانويي همچنان حفظ شود.

محققان اين طرح معتقدند با استفاده از اين روش نه‌تنها پوشش نانويي نويني توليد مي‌شود كه در برابر آب از ضريب مقاومت بالايي برخوردارد، بلكه با به‌كارگيري آنها در بدنه خودروها در عين حال كه خراش‌هاي كوچك و بزرگ به صورت خودكار ترميم مي‌شود، قطرات آبي كه روي بدنه خودروها ريخته مي‌شود نيز به پايين سر خورده و چرك و كثيفي‌هاي چسبيده به بدنه را هم با خود مي‌برند. به اين ترتيب، احتمالا در آينده ديگر نيازي به شست‌وشوي خودرو در كارواش‌ها نخواهد بود. تنها كاري كه راننده بايد انجام دهد اين است كه كمي آب روي خودرويش بريزد، همين و بس!

به عقيده كارشناسان، در آينده از اين فناوري كاربردي در نمايشگر تلفن‌هاي همراه، صفحات خورشيدي و لنزهاي تماسي نيز استفاده خواهد شد.همچنين استفاده از آن در بدنه هواپيماها كاربردهاي زيادي خواهد داشت. اين پوشش خودتميزشو با زدودن ريزمواد چسبيده به بدنه هواپيما تا حد زيادي از مقاومت هوا كاسته كه نقش چشمگيري در كاهش مصرف سوخت خواهد داشت.

منبع: gizmag



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
چهار شنبه 1 شهريور 1391برچسب:, :: 23:8
mahnaz

درباره وبلاگ


سلام به دوستان گلم.امیدوارم وبلاگم براتون مفید باشه.و با نظرات سازنده خودتون در بهتر شدن وبلاگم منو یاری کنید.
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان همه نوع مطلبی اینجا پیدا میشه و آدرس helpland.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.